I Love Hévíz

Titkok és rejtelmek a világhírű gyógytó városából, Hévízről!

HOGYAN, MERRE, MIÉRT REPÜL A HŐLÉGBALLON?

img_8455-01.jpg

Egy kis történelmi kitekintés!

Az első, embert is szállító hőlégballonos tesztrepülést 1783. október 19-én hajtották végre Párizs mellett. November 21-én pedig sor kerülhetett az első nyilvános repülkésre, ami akkor 25 percig tartott és kb. 7,5 km-t sikerült megtenni. A ballon melegített levegő segítségével emelkedett a magasba, amit úgy állítottak elő, hogy a ballonkupola alatt egy rácson szalma és száraz fa égett. Alig kellett azonban néhány nap, és még ugyanebben az évben, december 1-jén felszállt Párizs környékén az első hidrogénnel töltött hőlégballon is, ami 550 méter magasba emelkedett. Szerencsétlenségükre landoláskor a helyi lakosok annyira megrémültek, hogy azonnal megsemmisítették az „ördögi szerkezetet”.

ballon-early-flight-1783-630x320.jpg

A ballonok gyakorlati elterjedésének nagy lökést adott az 1861-63-as amerikai polgárháború, amikor létrejött az első ballonos légierő.

prof_t_lowe_making_a_balloon_ascension_on_a_reconnoitring_expedition_to_vienna_va_lccn2004682054.jpg

A hőlégballonos repüléseknek a tudományos kísérletezés szempontjából is nagy jelentősége volt. Már 1784-től végeztek tudományos vizsgálatokat, kísérleteket repülés közben. Amiket vizsgáltak: hőmérséklet és légnyomás változás, levegő összetétel, gravitáció, élőlények vizsgálata, meteorológiai folyamatok.

1803. júliusában került sor az első kimondottan tudományos célú repülésre Hamburgban. Fizikusok 5 és fél órát repültek, egészen 7000 méter magasságig, oxigénpalack nélkül, kínzó fájdalmak között. Vizsgálatokat végeznek a felhő -és levegő-elektromosság, a hangterjedés, a víz forráspontja és a párolgási folyamat tekintetében.

16001722243366200_800x600.jpg

A manapság használt hobbi és sport ballonok, valamint turisztikai céllal működtetett hőlégballonok ugyanúgy a rég bevált meleglevegős elven emelkednek vagy süllyednek, azzal a nagy különbséggel, hogy a forró levegőt ma már nem száraz ágak elégetésével, hanem propánpalackokkal érik el.

Érdekességeket árult el nekünk a ballonozásról a Balaton Ballooning csapata

Megkérdeztük Magyarország legnagyobb hőlégballonjának pilótáit, mit lehet tudni arról a hatalmas ballonról, amivel ők repülnek Hévíz és a Kis-Balaton környékén. Kollár Péter és Aklan Attila pilóták a Balaton Ballooning hőlégballonját irányítják tavasztól október végéig, szinte minden nap, amikor az időjárást engedi. 

zs_holegballon_valogatott_videok_frame_at_2m8s.jpg

 

Számos kérdésre kaptunk választ, most ezek következnek, röviden, tömören:

TECHNIKAI ADATOK

Milyen részei vannak általában egy hőlégballonnak?
A hőlégballonok fő részei a: kosár, égőfej, kupola, feszítőkötelek, üzemanyag (gáz) tartályok. Továbbá az üzemeltetéshez szükségesek: felfújáshoz ventilátorok, földi szállításhoz pótkocsi.

Van-e a hőlégballonoknak típusa? Ha igen, a tiétek milyen?
A ballonoknak több típusa is van, a Balaton Ballooning-é Cameron A-375. A típus így áll össze: Cameron Ltd. a gyártó, A-típus a szabás formát jelöli, 375.000 köbláb (10.620 m3) a kupola térfogata.

ballonkupolak.jpg

 

A kosár

Mekkora a kosár mérete, súlya és hány fő fér el benne?
350x170 cm nagy, 356 kg, 18 utas + 1 pilóta utazhat benne. Itthon ez a legnagyobb használt kosárméret. Ennél csak 2 nagyobb kosárméret létezik, a legnagyobb 27 főt tud szállítani. A legkisebb mindössze 80x70 cm-es, 55 kg és csupán 1 fő fér el benne.

Milyen anyagból van a kosár?
Fém és műanyag vázra font tengeri nád.

13_1.jpg

Lehet-e egy kosárnak jellegzetessége?
A mi kosarunk is egyedi, a főpilóta és az ügyvezető tervei alapján a katalóniai Ultramagic gyárban készült. Utasrepültetésre lett kifejlesztve, a jobb és baloldali aszimmetrikus utasrekeszekben 5 és 4 fő utazhat. Minden utasnak az EU által előírt 0,25 nm helye van. Egyedi ugyanakkor, hogy biztonsági övekkel is el van látva, ami ritkaság, mert nem kötelező. Ezért itthon csak a mi kosarunk ilyen, de ez világviszonylatban sem jellemző.

 

A kupola

Mekkora a kupola?
10.620 m3 térfogatú, 3.401 kg a maximális terhelhetősége – ekkora tömeget képes megemelni. Megfeszült állapotban olyan magas, mint egy 10 emeletes panelház. 35 méter magas, az átmérője pedig a legszélesebb ponton 15 méter. Ez a legnagyobb ballon Magyarországon.

dron_mix_video_3_frame_at_0m13s.jpg 

Milyen anyagból van a kupola? Hasonló, mint ami a vitorlás hajóknak a spinakker, vagy az ejtőernyősöknek az ernyő?
Igen, ez egy Hyperlast anyag. Nagy szakító szilárdságú és 125 Celsius fokot bír hőkárosodás nélkül. Továbbá az alsó része az égőfejnél Nomex lángálló anyag. 

Miért vannak a kupolán körben rések?
Ezek fordítórések, amelyek segítségével a ballon a hossztengelye mentén 360 fokban körbefordítható. Leszállás előtt a pilóta beforgatja a ballont a leszállási oldalra, valamint repülés közben is forgatható a ballon, így minden utas 360 fokos körpanorámában láthat mindent.

Mennyire sérülésálló a kupola?
A Hyperlast anyag sűrű szövésű, nagy szakítószilárdságú anyag, ezért nem sérülékeny.

pexels-andrew-beatson-3742663.jpg

Hány fokos levegő van a kupolában?
80-120 fok között, attól függ, hogy hidegben (tavasz-ősz) vagy melegben (nyáron) repülünk.

Mi lesz a kupolával, ha már nem használják? - Lehet ezt másra felhasználni?
Leselejtezésre kerül. Nem tudjuk másra használni.

 

Üzemanyag

Milyen üzemanyag kell a ballonhoz?
Propán gáz, amit speciális, ballonrepüléshez használható palackokba töltenek.

Mennyi üzemanyag szükséges a repüléshez?
Átlagban egy 1 órás repülés során 110-150 kg propán gáz ég el.

Milyen nehéz az üzemanyag a repülés elején?
300kg az indulási súly.

copy_of_copy_of_23_balaton_ballooning.jpg

A vitt üzemanyag mennyi időre elég?
Nagyjából 2,5 órás repülési időre elegendő

Mitől függ, hogy mennyi üzemanyag fogy?
Attól, hogy mennyi az utasok összsúlya és hány fok a külső levegő hőmérséklete. Nehéz utasok és 35 fokos melegben sok gáz fogy.

 

A PILÓTÁK ÉS A SZEMÉLYZET

Hány fős a ti ballonotok személyzete?
A hőlégballonnál megkülönböztetjük a légi személyzetet, akik a pilóták és a földi kiszolgáló személyzetet. A kosárban 1 pilóta kap helyet, a felszállást, landolást, ki- becsomagolást és szállítást 4 fő végzi.

Mit kell tudnia a pilótának?
Európai és magyar repülési törvényeket, jogszabályokat, előírásokat. Történeti ismereteket  (ballonrepülés). A ballonrepülés elméleti alapjai. A repülés végrehajtási módszertana. Meteorológia, navigáció, elsősegélynyújtás, tűzvédelem. Rádiókezelési és forgalmazási szabályok. Légijármű ismeret, műszertan, egyéb eszközök használata. Ellenőrzés, javítás. Szabályzat ismeret. Vészhelyzetek és teendők vészhelyzet esetén. Földi előkészítés. Repülési ismeretek.

d_vg20170518002-1024x682.jpg

Nekem oktatói és A, B, C, D szakszolgálati engedélyem van. Ami azt jelenti, hogy minden kategóriájú ballont vezethetek. 3.606 repült órám, 3.492 repülésem van, 38 éve repülök csak ballonnal.

A földi személyzetnek is kell képzés?
Megfelelő jogosítvány a járművekre, amikkel a ballont és az utasokat szállítjuk. A ballonrepüléshez kapcsolódó ismeretek: Földi előkészítés. Repülési ismeretek. Rádiókezelési és forgalmazási szabályok. A repülés végrehajtási módszertana. Elsősegélynyújtás, tűzvédelem. Munkavédelmi oktatás.

 

EMELKEDÉS, SÜLLYEDÉS, IRÁNYVÁLTOZTATÁS

Hogyan lehet irányítani a hőlégballont, hogy milyen magasra szálljon? milyen irányba repüljön?
Minden a szél irányától és a sebességétől függ. Különböző magasságban más-más irányú és sebességű szél fúj. A repülés iránya és távolsága ezektől a rétegszelektől függ. A ballonban lévő levegő hőmérsékletének növelésével vagy csökkentésével lehet a ballont különböző magasságokban emelni annak érdekében, hogy kedvező szelet kapjunk.

ballon_frame_at_1m12s.jpg

Mitől lehet nehéz vagy bonyolult egy felszállás vagy egy landolás?
A szél erőssége miatt, pl. 15 km/h talajmenti szélsebesség esetén nem tudunk felszállni. Leszállásnál, ha erősödik vagy elfordul a szél.

Van olyan hőlégballon, ahol ezt jobban lehet irányítani és lehet fix útvonalon is repülni?
Nem, ez nemigazán lehetséges. Vannak a földrajzi adottságokból adódó jellegzetes szélirányok, amikkel lehet számolni, a meteorológiai előrejelzések alapján, de ezt nem nevezhetnénk tervezett, fix útvonalnak.

313357921_8275720655833275_3799570045236320865_n.jpg

Régen a ballonok oldalán voltak homokkal töltött zsákok, amivel szabályozták a magasságot. Van most is ilyesmi ballaszt a hőlégballonban?
Csak a gázballonok repülnek ballaszttal. A gázballonokba egy a levegőnél könnyebb gázt töltenek (pl. hidrogén, hélium vagy ammónia), aminek a felhajtóereje magasba emeli. A passzív emelőerőt biztosító gáz napsütésre átmelegszik és ellenőrizetlenül emelkedik kezd, éjszaka lehűl, csökken a felhajtóereje és a ballon süllyedni fog. A levegőben nincs lehetőség az utántöltésre, ezért ballasztként homokzsákokat visznek magukkal. Emelkedni úgy tudnak, hogy elszórnak a homokból, süllyedni pedig a gáz kiengedésével lehet.

Mi a legmagasabb magasság, és a legnagyobb távolság amíg fel- illetve elrepültetek?
3000 méter magasságban már repültünk. Legtávolabbi repülésünk Hévíztől – Noszlopig volt. Ez nagyjából légvonalban 55 km-es távolság. Ez a távolság ilyen ballonnal igazából a nem hivatalos magyar rekord.

1656057241-treimeelc_md.jpg

 

SZABÁLYOZÁS

Van-e törvény, ami szabályozza a hőlégballonos repülést? Ki, hogyan felügyeli, hogy ki, hol, mivel repülhet?
A szabályokat az 1995.évi XCVII. törvény a légiközlekedésről, az Építési és Közlekedési Minisztérium Légügyi Felügyeleti Hatósági Főosztálya és az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség határozzák meg. A pilótának az adott légijárműre érvényes szakszolgálati engedéllyel és repülőorvosi minősítéssel, a ballonnak érvényes légialkalmassági és lajstromozási bizonyítvánnyal, biztosítással kell rendelkeznie. 

Vannak "KRESZ" szabályok, amik a hőlégballonra vonatkoznak?
Igen. A napi repülések során a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat által kiadott légtér felhasználási terv szerint lehet repülni, figyelembe véve a tiltott és korlátozott légtereket.                                                                                                                                                                                                                                              
Mi határozza meg, hogy egy hőlégballonnal mennyit lehet biztonságosan repülni? - van arra statisztika, hogy ti mennyit repültetek már ezzel a ballonnal?
Minden 100. repült óra után van műszaki vizsga.  Ennek során a kupola anyagának szakítószilárdsági felülvizsgálatára is sor kerül. Ha 14 kg szakító terhelést bír, akkor lehet repülni vele. Mi jelenleg a 841 repülésnél tartunk. (2023. szeptember 18.)

pexels-benjamin-lehman-1436129.jpg

 

EGYÉB ÉRDEKESSÉGEK

Milyen gyakran fordulnak elő hőlégballonos balesetek?
Mivel a ballon egy egyszerű elven működő, egyszerű szerkezet, nem gyakoriak a balesetek.

Mi történik, ha valaki rosszul lesz a magasban? Milyen gyorsan lehet leszállni?
Nem szoktak rosszul lenni az utasok. Ha mégis, akkor van nálam hideg ásványvíz, aszpirin, cukorka. Gyors leszállásra nincs lehetőség. Ezért nem viszünk keringési, mozgásszervi, pszichiátriai problémás és állapotos utasokat, és olyanokat sem, akik alkohol, vagy valamilyen tudatmódosító szer hatása alatt vannak.

Van-e verseny a hőlégballonoknak?
Van, de csak kisebb ballonoknak. A miénk nem versenyballon.

pexels-_-3389955.jpg

Milyen ruhában érdemes az utasoknak repülni?
A ballonkosárba ki-beszállás során praktikusabb a zárt sportcipő és a hosszúnadrág használata, ezek a bizonytalan landolási helyszín miatt is hasznosak lehetnek. A lehetséges szél miatt nem ajánlott olyan kalap, amit könnyen elsodor a szél és mivel általában esti, naplementés repüléseket hajtunk végre, érdemes még a nyári időszakban is egy kis kabátot, pulóvert magukkal hozni az utasoknak.

Feljebb emelkedve, hogyan változik a hőmérséklet?
A felszíntől távolodva az átlaghőmérséklet egyre csökken. A csökkenés 100 méterenként száraz levegőben 1 °C, nedves levegőben 0,65 °C.

Lehet néha hallani róla, hogy vannak hőlégballonos expedíciók, extrém útvonalakon - azok esetében mik a legfőbb különbségek ehhez a hőlégballonozáshoz képest?
A hőlégballonos expedíciók (óceán átrepülés, világkörüli út, sarkvidék) speciális ballonokat használnak, vegyes üzemelésű (hélium és hőlégballon egyben) is előfordul. Az ilyen magasan repülő ballonok zárt, nyomástartó kabinokat emelnek.

fopoqhxwyaas9ca.jpg

Ez is csak egy jármű, és a járműveknél mindig érdekes kérdés: mennyibe kerül?
Ennek a típusnak az esetében a kosár kb. 12 millió Ft, kupola kb. 25 millió, égőfej kb. 5 millió, gáztartályok 800.000 Ft. Nem olyasmi, amit csak úgy vesz otthonra az ember kedvtelésből. 😊

 

A Balaton Ballooninggal még október végéig lehet repülni, legközelebb pedig 2024 tavaszán száll majd fel. Aki idén lemarad, vásárolhat ajándékutalványt a következő szezonra, akár születésnapra, évfordulóra, karácsonyra!

Kövessétek az IloveHeviz blog oldalt, és tudjatok meg még több érdekességet a környékbeli élményekről!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://iloveheviz.blog.hu/api/trackback/id/tr4018221423

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása