I Love Hévíz

Titkok és rejtelmek a világhírű gyógytó városából, Hévízről!

K1 interkontinentális bajnokból bokszedző Hévízen! avagy a 27 éves ukrajnai Rad sikerstory-ja

207687_560281073999208_1495601503_n.jpg

Rodion Cheberko (becenevén: Rad) Energodarban (Ukrajna) született. 6 éve él Hévízen, ahol a Hévízi Sportkör Ökölvívó Szakosztályának edzőjeként és technikai vezetőként dolgozik. Életútja izgalmas és tanulságos, a fiatal világbajnok sportolóból hihetetlen akaraterő, alázatosság és tudatosság árad.

Mikor és hogyan kerültél Hévízre?

6 éve turistaként jártam Hévízen, a fürdés és a környék felfedezése mellett mindig érdekelt, hogy hol lehet sportolni, mit lehet csinálni. Így találtam rá a Hévízi Sportkörre, ahol a szakosztályvezetővel, Kepli Józseffel nagyon gyorsan megtaláltuk a közös hangot. Ő hívott ide edzőnek. Az első évben csak 3 hónapra kaptam sportvízumot, majd 3 hónapra vissza kellett térnem Ukrajnában. De ma már 5 éve vagyok itt állandó vízummal.

147297786_429800094931589_6351177395534558218_n.jpg

Nagyon jól beszélsz magyarul, nehéz volt megtanulni a nyelvet?

Az elején angolul tartottam az edzéseket, de az első pillanattól fogva nagyon szerettem volna megtanulni magyarul. Tanárhoz nem jártam, de folyamosan kerestem a kapcsolatot a helyiekkel. Tőlük nagyon sokat tanultam, az egész albérletem ki volt plakátolva magyar szavakkal, kifejezésekkel, ez is sokat segített. A sportban használt szavak, mint például leguggolni nekem nagyon idegenül hangzott, de megtanultam. Úgy érzem nem volt nehéz, csak akaraterő kellett hozzá.

Még most is folyamatosan tanulsz ugye?

Persze. A cél, most, hogy kettős állampolgár legyek, ehhez komoly vizsgát kell majd tennem.

103440865_935224390283612_1562832126113412504_n.jpg

Szeretsz itt élni?

Az első időben nagyon nehéz volt, nem beszéltem a nyelvet, nem volt munkám és pénzem. Dolgoztam a Tófürdőn, tótisztítóként, de ha szükséges volt átjártam Siófora is, ahol Ayurvédikus tanácsadóként kaptam munkalehetőséget. Most két éve az építőiparban dolgozom, már saját kivitelező cégem van. Hévízen több magánház építkezésen is dolgozunk. Szóval úgy érzem most már helyén van minden, de kemény akaraterő kellett, hogy eljussak idáig. Én ezt szerettem volna, tudatos választás volt. A szüleim és a testvéreim az energodari atomerőműben dolgoznak, de én mindig is többre vágytam. Jól érzem itt magam.

Szoktak jönni a szüleid látogatóba?

Anyukám jön minden évben nyaralni, édesapámnak és a testvéremnek nincsen ennyi szabadideje, vonattal és autóval az utazás ide, több, mint 2000 km.

Hogy töltöd a szabadidődet?

Nagyon sokat sportolok, amikor nincs járványhelyzet, gyakran járok le a Hévízi-tóra úszni, télen szaunázni. Kerékpározom, futok, golfozom, járok Gyenesdiásra a sportlövőpályára is. Szóval mindent IS csinálok, ami sport. Még Ukrajnában tanultam gombászkodni, és itt is nagyon szívesen járom a környékbeli erdőket gombák után kutatva. Meg persze a jeges Balatonban való fürdést is kipróbáltam. :)

146858577_498028777893055_6676059377293465017_n.jpg

Ha jól tudom 2012-ben kickbox-ban nyertél világbajnokságot 20 évesen. Hány évesen kezdtél bokszolni? 

Hét évesen kezdtem bokszolni, 3 hónap múlva eltört az orrom, rögtön ott is akartam hagyni. Aztán Muay Thai-t kezdtem el tanulni. Nyertem 3 ukrán bajnokságot is. De ebben a sportban nem volt annyi pénz, nem voltak szponzorok, ekkor próbáltam meg a kickbox-ot, amivel bekerültem az ukrán válogatottba. 2010-ben voltam junior világbajnok, 2012-ben profi intercontinetnal világbajnok K1-ben Talinban, 2014-ben pedig megnyertem a lengyel és magyar kupát.

Ketrecharcban még erősebb volt a propaganda, így megpróbáltam ezt a sportot is. 2012-ben elnyertem ketrecharcban a világbajnoki címet és készültem további világbajnokságra is, de akkor kerültem ide. Nem voltak szponzorok és nem volt jó edzőm sem, csak azoktól lehet tanulni, akik jobbak nálunk. Most inkább a tanítványaimra koncentrálok, 27 éves vagyok és profi sportoló maximum 33 éves koráig lehet valaki ezekben a sportágakban.

A sport számodra hivatás is

Igen. Lembergben testneveléstanárnak, bokszedzőnek és rehabilitációs trénernek tanultam. Ösztöndíjjal végeztem az iskolát, mert a szüleim nem tudtak támogatni, ezért úgy mentem el felvételizni, hogy 100%-osra kell sikerülnie a vizsgának, hogy megkapjam az ösztöndíjat, különben hiába vesznek fel, nem tudjuk finanszírozni. Sikerült.

Kiket tanítasz?

Igazából mindenkit, aki szeretne bokszolni.  A boksz nagyon összetett sport, nem elég, hogy valaki erős, fejben is ott kell lennie. A tanítványaim nagyon jó eredményeket értek el junior országos bajnokságokon: Orsós Patricia 15 évesen magyar bajnok, Födelmesi Linda második helyezett, Jancsi Barbara pedig bronzérmet nyert. A lányok nagyon jók, valahogy több bennük az akarat és a kitartás. Bengő Bendegúz pedig második helyezést ért el.

68690755_2795864733774153_2876364315667988480_n.jpg

Eddig nagyon tervezetten élted az életed. Vannak további terveid?

Hévízen sokan jönnek baleseti sérülések utáni rehabilitációra, tervezem számukra komplett mozgásprogram összeállítását, illetve szeretném koordinálni annak lebonyolítását is. Vezettem gyerektábort is, ami szintén nagyon tetszett, és remélem a jövőben lesz még lehetőségem további sporttáborokat tartani Hévízen.

 

Olvass tovább! Még több érdekesség, és story Hévízről és környékéről!

A bejegyzés trackback címe:

https://iloveheviz.blog.hu/api/trackback/id/tr1816424594

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása