A biciklizés nem csupán egy hétköznapi közlekedési mód, hanem egy történelmi, társadalmi és kulturális jelenség, amely évtizedek alatt rengeteget fejlődött. A régi velocipédektől a modern e-bike-ig, a bringóhintótól a szobabicikliig számos változatát ismerjük. Kik használták? Miért ellenezték és mik a legfurcsább kerékpáros rekordok?
A kerékpár születése és az első biciklisek
A kerékpár története több mint 200 évre nyúlik vissza, amikor 1817-ben a német Karl von Drais báró kitalált egy „futógép”-et. A Draisine nevű szerkezet, egy pedál nélküli, lábbal hajtott faeszköz volt, amire akkoriban csak „gyorsabb járásmódként” tekintettek. (érdekesség, hogy ma draisine-nek nevezik a kerékpáros vasúti hajtányt)
1860-ban jelentek meg az első pedálos kerékpárok, a velocipédek, amiket „csontzúzónak” is hívtak. Egyrészt meg elég rázós élmény volt vele közlekedni, másrészt, ha leestél róluk jól összetörhetted magad. Az ikonikus óriás egykerekűeket egyébként penny-farthing néven is emlegették, de létezett több különböző velocipéd verzió, mire 1885-ben megszületett a modern kerékpár első lánchajtásos verziója, aminél ráadásul már az első és hátsó kerék mérete is megegyezett.
Hóbortból forradalom
A 19. század végére a bicikli egyre inkább tömeges közlekedési eszközzé vált, de közben sok helyen társadalmi vitákat is kiváltott.
1890 és 1910 között a nők számára a kerékpározás a szabadság egyik szimbóluma lett. Ám például azért, mert szoknya helyett speciális kerékpározó nadrágot kellett viselni, és mert a kerékpár lehetővé tette a nőknek a másoktól független közlekedést, sok ellenérzést váltott ki. Néhányan azért próbálták tiltani, mert szerintük "egészségtelen testhelyzetbe" kényszeríti a nőket, de például férfiaknak sem javasolták, mondván "férfiatlanítja" őket. Egyes orvosok még azzal is riogattak, hogy kialakulhat a „kerékpár-arc”, vagyis a koncentrációtól merevvé váló arckifejezés.
A kerékpározás végül persze hódító útjára indult. Először Nyugat-Európát, majd Amerikát hódította meg végül a világ minden táján elterjedt. A 20. század második felében úgy tűnt, hogy a személyautók rohamos terjedésével a bicklizésnek leáldozott, de rövid stagnálás után a század végére a kerékpározás, mint életforma új lendületet vett. Ez nem csak a könnyű és olcsó közlekedésnek, a fenntarthatóság híveinek köszönhető, hanem többek között annak is, hogy a kerékpárnak mára rengeteg változata létezik és mint a fitt életforma egyik alapját tartják számon.
Jelenleg az legelterjedtebb kerékpárok: city bike: ami alapvetően egy kényelmes városi bringa, a mountenbike inkább túrázásra, terepre alkalmas, a trekking ötvözi az előző kettő előnyeit. Az elektromos kerékpárokon belül is jelentős különbségek vannak, de az biztos, hogy legtöbben manapság erre a rásegítéses eszközre esküsznek.
Több kerék, több utas, bringás extrák
A kerékpározás az évtizedek során számos különleges formában jelent meg. Már a kezdetektől próbálkoztak kettőnél több kerék alkalmazásával, vagy igyekeztek minél több személyt felültetni egy járműre.
Többszemélyes biciklik
Legismertebb extra kerékpár a tandem vagy a még több személyes bringa, amire egyszerre, egymás mögé több személy is fel tud ülni.
Többkerekű kerékpárok
A gyerekek körében terjedt el leginkább, de felnőtt változata is létezik a háromkerekű kerékpárnak, azaz triciklinek. Sőt aki igazi borulásmentességet szeretne, akár négykerekű bringát is beszerezhet magának.
Teherszállító biciklik
Nem a 21. század találmánya, hogy a drótszamárral lehessen extra utast vagy extra csomagot is szállítani. Vannak verziók, ahol magát a bringát egészítik ki elől vagy hátul „csomagtartóval” vagy utánfutó formájában toldják meg.
Extrém sportkerékpárok
Számos vállfaja létezik a kerékpáros sportágnak. Az országúti versenyektől a down hill versenyeken és BMX bemutatókon át egészen a paralimpikonok kézzel hajtott kerékpárjáig minden versenyszámhoz egészen más jármű készül. Mind anyaghasználatban, kialakításban, még meghajtás szempontjából is jelentősen eltérnek egymástól.
Bringóhintó, sörbicikli, szobabicikli
A pedálos meghajtás során kialakultak olyan turisztikai eszközök mint a bringóhintó vagy a sörbicikli, de nyugodtan felsorolhatjuk az extrém vagy akár elfajzott változatok között a szobabiciklit is.
Világrekordok és furcsaságok
Egyedi körülmények között, de Denise Mueller-Korenek 2018-ban sikerült 296 km/h sebességet elérnie egy autó után húzott szélcsatorna szerű sátorban. Az egy év alatt letekert kilóméterek számában Amanda Coker tartja a rekodot. Ő 2016-ban 139.268 km-t tett meg kerékpárján. A leghosszabb kerékpáros túra azonban igazán extremé. Heinz Stücke 1962-ben indult világ körüli útra egy biciklin. Több mint 50 év alatt 196 országban járt és töb mint 600.000 km-t tett meg.
Miért bérelj bringát Hévízen a Tourinform Irodában?
Mondjuk mert nincs sajátod, vagy nem szeretnéd magaddal cipelni a nyaralásra. És azért, mert a környéket szuperül fel lehet fedezni két keréken! Akár sport, akár hobbi, akár közlekedési eszközként használjuk, a biciklizés egészséges, környezetbarát és szórakoztató! Nálunk ráadásul van city bike, e-bike, trekking, E-MTB is a választékban.
A hétköznapi kerékpározás kiváló módja az állóképesség fejlesztésének, mivel kíméletesen, de hatékonyan erősíti a szív- és érrendszert. Rendszeres biciklizéssel csökkenthető a stressz, mivel a szabadban végzett mozgás endorfint termel, ami javítja a hangulatot és csökkenti a feszültséget. Az ízületekre is kedvezően hat, hiszen a pedálozás során nem terheli úgy a térdet és a bokát, mint például a futás, így idősebb korban is kiváló mozgásforma. Segíti a testsúly kontrollálását, mivel akár egy könnyed városi tekerés is jelentős kalóriát égethet el. Emellett javítja a tüdőkapacitást és az izomerőt, különösen a lábak, a törzs és a hát izmainak erősítésével, ezáltal hozzájárul egy kiegyensúlyozottabb, energikusabb életmódhoz. Ráadásul Hévíz és környéke gyorsan egy egyszerűen felfedezhető két keréken!
Még néhány indok: nulla kibocsájtás, nulla zajszennyezés és még benzinre és parkolásra sem kell költeni.
És tudjátok melyik dalban hangzik el legtöbbször a kerékpár szó? Hát persze, hogy ebben!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.