2018. nov 23.

Ne élj fájdalommal!

írta: heviz fan
Ne élj fájdalommal!

A nyak és hátfájás megelőzhető és meg is szűntethető!

neck-3739667_1920.jpg

Irodai vagy ülő munka? A hát, derék, váll vagy nyaki fájdalmakkal nem kell együtt élni!

Kis lépések a fájdalommentes élet felé!

brick-2449728_1920.jpg

Te is ilyen pozícióban töltöd a napod jelentős részét? ... Hátad fáj már???

Sokan ismerjük a derekunkban és a nyakunkban sajgó fájdalmat, az ülőmunka kellemetlen velejáróit. Nem kell azonban beletörődni a gyötrelmes tünetekbe, előzzük meg, vagy még időben kezdjük el orvosolni a fellépő problémát. Az továbbiakban a NaturMed Hotel Carbona gyógytornásza ad ebben praktikus tanácsokat.

Első lépés a megelőzés!

Bár látszólag az ülőmunka nagyon kellemesnek és kíméletesnek tűnik, mégis jól tesszük ha nem vesszük félvállról, ha nem szeretnénk, hogy hosszú távon negatív következményei legyenek a széken töltött óráknak . Nemes Viktória gyógytornász szerint irodai munka esetében gyakran előfordulnak derék-, nyaki- és hátpanaszok, amelyek egy kis odafigyeléssel megelőzhetőek . A gerincünk érdekében pedig jobban tesszük ha megfogadjuk a szakértő tanácsait!

Egyenes ülés, megtámasztott derék- ügyeljünk a megfelelő testtartásra

A legfontosabb dolog a hátunkat érintő problémák elkerülésénél, hogy folyamatosan törekedjünk a helyes testtartásra. Ez bár egyszerűen hangzik, de annál nehezebb betartani, hiszen könnyen belefeledkezünk a feladatokba. Az egyenes hát mellett, lazítsuk el a vállunkat, a derekunkat támasszuk meg, az alkarunkat és a csuklónkat pedig vízszintesen, egy vonalban helyezzük el. A lábunkat lehetőleg ne tegyük keresztbe, hanem úgy tegyük egymás mellé, hogy a talpunk a padlón legyen, kényelmesen.

Asztal-, szék- és monitormagasság

Ha egy mód van rá, legyenek az eszökezink állíthatóak, mozgathatóak. Értve ez alatt a széket, asztalt és egyéb elektornikai eszközeinket is. Főleg akkor fontos ez, ha egy munkaállomást többen is használunk, vagy valakitől megörököltük a helyét az irodában. Kulcskélrdés az asztal és a monitor magassága. A képernyő teteje legyen szemmagasságban, ideális esetben jó, ha egy picit lefelé tekintünk, amikor a monitor közepét nézzük. Figyeljünk arra is, hogy az alkarunk legyen egy kicsivel az asztal magassága felett, amikor gépelünk. Nemes Viktória szerint már ezekkel az egyszerű beállításokkal sokat tehetünk a görnyedés elkerülése, és a panaszok csökkentése érdekében. Tehát mindez nem csak a meglőzésnek a szakaszában, de a már kialakult tünetek enyhítésében is fontos, és elkerülhetetlen lépés.

dsc_9589.jpg

Mozogjunk rendszeresen, és munka közben is tartsunk frissítő mozgásokat

Egészségi állapotunk nagyban meghatározza, hogy milyen testmozgást és milyen rendszerességgel érdemes végeznünk. Viszont a rendszeres mozgás elkerülhetetlen az egészségünk megőrzése érdekében, főleg akkor, ha a hét nagy részében ülő munkát végzünk. A mozgásnak köszönhetően erősödnek az izmok, ízületek, így jobban bírják  a terhelést is. Az úszás például nagyon jól karbantartja a hát- és vállizmokat, valamint a gerincet. A gyógytornász azt javasolja, hogy munkahelyünkön is bátran mozgassuk át tagjainkat. Óránként egyszer ,néhány perc erejéig a következő gyakorlatok ismétlését ajánlja: a gerincünk nyújtása, a nyak és a váll körüli izmok lazítása, valamint légzéssel összekötött karmozgások. Nyújtott lábbal lassan és óvatosan hajoljunk előre törzsből, majd a derék betámasztásával hajlítsuk hátra. Már pár perc után csillapodhatnak a sajgó tünetek, felélénkül a szervezetünk, és újult erővel folytathatjuk a munkát!

adult-2398561_1920.jpg

Szükség esetén kérjük szakértő segítségét!

Akkor sem reménytelen a helyzet, ha már állandósult hátfájdalmakkal küzdünk. Nemes Viktória szerint ma már számos vizsgálati eszköz létezik a problémák feltárására, valamint orvoslására. A spineliner készülék például a mellett, hogy diagnosztikus képet ad gerincünk állapotáról, egyúttal kezelés útján kíméletes módon segít is az érzékeny területek átmozgatásában, a tüneteink enyhítésében. Panaszainkkal érdemes gyógytornász véleményét is kikérni, hiszen a megfelelő gyakorlatok elsajátításában is segítséget kaphatunk. Egy  megfelelően képzett gyógymasszőr kezei között pedig hátunk szinte újjászületik. Ehhez persze szükség van rendszerességre is. Akkor is javasolt szakértőhöz fordulni, és évente egyszer szűrővizsgálatra menni, ha úgy érezzük, nincs különösebb problémánk. A gerincpanaszok kialakulását ugyanis akkor kerülhetjük el, ha előre gondolkodunk, illetve időt szánunk önmagunkra!

massage-2768833_1920.jpg

Fokozottan vigyázzunk a gyerekekre!

A gyerekek napjuk jelentős részét a padban ülve töltik, jegyzetelnek, írják a leckét. Iskolaidőn kívül is egyre több időt töltenek a számítógép, laptop, tablet, okostelefon Bermuda 'négyszögben', ami miatt fokozottan veszélyeztetettek már fiatal korban különböző gerincet érintő deformitások terén. Általános iskolában még rendszeresen járnak iskolai szűrővizsgálatokra, ahol viszonylag hamar kideríthető a hátukat éritő probléma, de akinek a gyereke már járt gyógytornára tudja, jobb elkerülni a bajt. Ezért gyermekeink számára teremtsünk olyan "játékkörnyezetet", ami lehetőleg segíti őket abban, hogy folyamatosan helyes tartással üljenek a monitorok előtt, valamint figyeljünk rá, hogy az ülő tevékenységet mindig kompenzálják aktív testmozgással. Legveszélyeztetettebb terület a fiatalabb korosztályok esetén a gerinc nyaki szakasza, elsősorban az egyre rendszeresebb okostelefon használat miatt.

pokemon-1553995_1920.jpg

Szólj hozzá